اعلا

طرز تهیه روغن حیوانی

طرز تهیه روغن حیوانی

طرز تهیه روغن حیوانی

قبل از آنکه به طرز تهیه روغن حیوانی بپردازیم، بهتر است کمی در مورد خواص آن بدانیم این روغن یکی از فرآورده‌های لبنی است ،برای آشپزی و پخت و پز، که از شیر حیوانات اهلی مثل گاو ، گوسفند و بز تهیه می‌شود. روغن حیوانی که در بعضی مناطق به روغن خّش معروف است و نیز بعضی آن را به روغن کرمانشاهی می شناسند از خواص زیادی برخوردار است از جمله اینکه باعث کاهش کلسترول بد در بدن ، افزایش کلسترولهای خوب می شود. و یا اینکه، تقویت سیستم ایمنی بدن، خواص ضدسرطانی، تقویت چشم و فواید آن برای پوست ، که اینها بخشی از فواید این روغن خش عطر و طعم می باشد.

روغن حیوانی چطور درست میشود؟

طرز تهیه روغن حیوانی در هر منطقه ای به روش خاص خودشان صورت میگیرد،  ولی در کل می توان گفت همه به همان روش سنتی، اما با نکته های ریز متفاوتی انجام می گیرد.

طرز تهیه روغن حیوانی یاروغن زرد یا همان روغن کرمانشاهی مشهور، معمولا به این ترتیب است :

ماستی را که از شیر حیوانات تهیه می شود، به همراه مقدار مناسبی آب(به اندازه ماست) ، در دستگاهی که مخصوص تهیه دوغ است می ریزند(این دستگاه در سایزهای کوچک برای تهیه دوغ در منزل نیز دردسترس است.) و دستگاه را به جریان برق متصل می کنند و آن را روشن می کنند. دستگاه شروع به کار می کند و ماست و آب را به هم می زند، بعد از زمان مشخصی که محتویات کاملا به هم زده شد و به دوغ تبدیل شد دستگاه را خاموش می کنند.

طرز تهیه کره محلی

کره محلی که از دوغ جدا شده و به بالای ظرف آمده را از ظرف دوغ برداشته و در ظرفی میریزند . ظرف باید طوری باشد که دوغ اضافی که قاطی کره است بتواند کاملا جدا شود بهتر است برای این کار از صافی استفاده شود.

طرز تهیه روغن حیوانی باید به صورت کاملا بهداشتی صورت بگیرد و بهتر است برای تهیه این روغن از کره چند حیوان به صورت مخلوط صورت نگیرد چرا که بر روی عطر و طعم آن تأثیر دارد.

مهم‌ترین دلیل در تهیه روغن زرد استفاده از کره محلی مرغوب است.

بعد از آنکه کره تهیه شده از ماست، کاملا دوغ آن جدا شد، در ظرفی جادار، حداقل دو یا سه برابر مقدار اولیه کره محلی آماده شده برای روغن، ریخته شود و روی شعله ملایم گذاشته شود تا تبخیر شود. (ظرف بزرگتر بخاطر این است که از سر رفتن کف کره هنگام آب شدن جلوگیری شود).کره باید به اندازه کافی جوشانده شود تا رنگ آن شفاف شود و موادی که در آن سنگین هستند ته نشین شوند.

همانطور که گفتیم طرز تهیه روغن حیوانی در هر منطقه ای با هم فرق دارد.بعضی ها هنگامی که روغن پخت و نزدیک به شفاف شدن شد، به آن مقداری آرد اضافه میکنند این بدان خاطر است که به شفاف شدن روغن حیوانی کمک میکند و باعث میشود که مواد سنگین مخلوط در روغن ته نشین شوند.
بعضی در طرز تهیه روغن حیوانی به آن نمک و آب اضافه میکنند که این کار باعث میشود از طعم و عطر خوب این روغن خوشمزه کم شود.

نکات مهم طرز تهیه روغن زرد حیوانی

تهیه روغن حیوانی از چربی شیر گاو, گوسفند و بز می باشد، روغن گوسفند، کلسترول بالایی نسبت به بقیه روغن های دیگر حیوانی دارد. این روغن دارای عمر بالایی است و حتی گفته شده که میتواند به مدت یک قرن سالم بماند. در زمان پخت, این
روغن گاوی دارای مواد مغذی بیشتری نسبت به بقیه روغن های حیوانی است و خاصیت ضد باکتری و درمانی نیز دارد.
روغن زرد نسبت به روغن جامد و روغن های سرخ کردنی مصرفی خانوارها دارای مواد مغذی بسیار بیشتری است ولی مصرف بیش از حد آن مضراتی از جمله خطر بالا رفتن جربی بدن، سکته و … را نیز به دنبال دارد.
روغن زرد را در ظرف رویی نگهداری نکنید. (طعم و عطر آن به مرور زمان نابود میشود).
بهترین ظرف برای نگهداری این روغن شیشه است.